Lifestyle

Piarizdele din viaţa mea

Să începem cu Sephora. Pagina lor de net mă dezamăgeşte profund, fiindcă nu pun ofertele pe care le au. Că au de multe ori oferte tentante. De exemplu, acu vreo săptămână aveau ceva promoţie la paletele de farduri Sepohora, da’ dacă nu te duci în magazin, nu ştii. Asta înseamnă că tre’ să te pendulezi zilnic pe acolo să vezi ce au. Priviţi vă rog diferenţa între site-ul Sephora România şi Sephora.com. Micuţă tare diferenţa, da? Chiar dacă nu au shop online ai noştri, ar putea să bage un nenorocit de newsletter.

Şi cum newsletter “din părţi”, Pisi Shopping de la citynews s-a apucat să scociorască după THE PR&Communication Manager (pe ţară, of course) şi într-un final am dat de ea, voiam să le fac “reclamă gratis”. Pentru cei care nu ştiţi, pe lângă produsele proprii, Sephora mai comercializează şi alte branduri, în afară de cel propriu (Urban Decay, Too Faced, Benefit, mărcile cunoscute de parfumuri etc). Şi se întâmplă că voiam să scriu despre ceva mărci de produse din magazin care nu-s Sephora, că deh, dacă n-ar vrea să le vină mai multă lume-n magazin, şi-ar comercializa numai de-ale lor. Auzi parte de răspuns de la THE PR:

Toate marile branduri care se regasesc in magazinele noatre sunt aduse prin distribuitori oficiali in Romania. Noi doar le comercializam, fara a avea nici un drept asupra promovarii lor [Pffff! - nota lu Pisi]. Din pacate, va trebui sa va adresati acestor ditribuitori pentru a va pune la dispozitie orice fel de materiale (produse, foto, informatii sau preturi - si acestea sunt impuse pe piata tot de ei) referitoare la aceste produse.

Pasămite dacă mă duc la magazinul X-wear sau Y-seller care are ţoale şi papuci de la diverşi producători, responsabila de comunicare şi imagine mi-ar zice “ah, nu pot, tre să îi întrebi pe producătorii de la care le aducem” – adică n-are nicio autoritate asupra propriului magazin. Să nu mă înţelegeţi greşit, îmi place Sephora, renumele şi produsele fac magazinul să meargă de la sine că, altfel, vai şi amar cu aşa “relaţii publice”. Am abordat subiectul “casei” – “ok, dar info, newsletter, anunţuri etc., cu ofertele produselor marca Sephora, îmi puteţi trimite?” – No answer. Adică “mă doare-n cur de rubrica ta de Shopping”. Da` cum meseria de jurnalist m-a prins, m-am descurcat eu într-un final şi fără preţiosul ajutor.

Ne-am mai lovit de “specialiste” în PR care n-au nicio treabă cu online-ul. Despre PR-ul de balta a mai scris Alina un post foarte adevărat. Să nu mai adăugăm că sunt incapabili să gestioneze feed back-ul negativ. Ca românu’, acoperim, să nu se vadă. Foarte puţini ştiu “to deal with negative feedback”. În fine, uscături sunt peste tot. La Cluj situaţia – şi-aşa, şi-aşa. Unii ştiu cu ce se mănâncă PR-ul, alţii ba. Cosmetic Plant ştie ce e ăla PR (se vede că a făcut şcoala-n State – nota 10 cu steluţă), Polus Center are un PR excepţional după părerea mea şi Iulius Mall Cluj a luat-o pe făgaşul cel bun, după o găfuţă care s-a soldat cu corecţie imediată. Pe partea de online, Iulius Cluj merge chiar bine acum. Farmec se chinuie să înveţe ce e ăla PR online, mai face câte o campanie, dar cu o floare nu se face primăvară – grijă mare, un PR neîndemânatic poate distruge imaginea feerică pe care o au multe dintre noi despre brandul cu care am crescut. Farmec e văzut nu numai de mine, ci şi de (unii) experţi în online ca o companie “n-ai cu cine”, “sunt arhaici”, “figuranţi”, ca să nu reproduc decât câteva. Fraţiloooor, lăsaţi-vă PR-ul să se “dezlănţuie” sau, dacă nu poate, luaţi unul competent! Produsele şi amintirea nu vă pot ţine “pe val” la infinit. Iubim Farmec, dar niciun fel de dragoste nu ţine oricum şi în orice condiţii.

În general, micii producători cu care am avut de a face sunt şi un PR excelent pentru afacerea lor. Că le pasă. Când nu e compania lui tăticu’, te cam doare-n…  colţu’ mesei. PR-ul nu e două cărţi citite, specialistelor, de alea am citit şi eu. PR-ul e un mod de viaţă, îl ai în sânge şi îl cizelezi în practică concomitent cu lectura. Aşa că dacă n-ai talent, semnează-te cu Piarizdă*. Ca să nu ne induci în eroare.

Post editare

*Oricine, familiarizat cu limba română – cu limba zic, nu cu vorbirea! – , a auzit de perechile consonantice c-g, p-b, f-v etc între care singura deosebire o constituie trăsătura plus/minus sonor. Se pare că unele “piariste” sunt doar sonore, fără a avea însă şi substanţă, motiv pentru care şi unele consoane din denumirea lor nu pot fi decât sonore – în speţă “z”, nu “s” şi “d” nu “t”. Da’ poate că şi P-ul de la început ar trebui să fie B… 😀

Update iunie 2012: Farmec are PR și PR Online, lucrurile au evoluat! Vezi aici.

Beauty blogger. Mainly. Lifestyle and fashion posts, also. :)

Comments (11)

  • Great post! :*

  • Grrrrr, Bad Pisi! 😀

  • @special koko nu pot sa zic ca ma mandresc, as fi vrut sa fie unul “wow, ce buni sunteti toti”, dar nu se poate sa tacem cand trebuie sa vorbim si sa nu scriu ca ce zice ala. @kzarinne not bad, nu vreau sa fiu bad si nu vreau sa fac rau nimanui, dar uneori sunt lucruri care mie imi impiedica activitatea. O colaborare buna face ca ambele parti sa aiba de castigat – eu articole mai misto, ei … ce vor ei. Si inca o chestie ma mai deranjeaza: daca ai colaborare cu vreunul si nu iti place ceva si scrii de naspa, o iau ca pe un afront personal si gata, s-a terminat cu joaca. Ti-e si groaza sa scrii de rau (nu e si cazul meu, though) ca se supara, nu vad in reclama negativa nimic bun, nu isi demonstreaza abilitatile de PR intorcand un mesaj negativ in favoarea lor (ACOLO e unde vezi daca e un bun PR sau nu).
    Am zis de micii antreprenori fiindca am avut un caz real, ca blogger, nu ca jurnalist, pe Soap Mill. Soap Mill a reacţionat super profi când am zis că crema cu roşcove e nasoală – “nu ţi-a plăcut? avem altă formulă acum, încearc-o pe asta şi dă-ne feedback”. Mască am rămas de reacţia super profi. Şi crema chiar era mult mai bună ca prima!

  • ma flatezi, siginutz! dar multumesc 🙂 you’ve brightened up my day 🙂 (daca tot m-am scolit in state 😛 )

  • @Ina, toate companiile cosmetice ar trebui sa aiba un om ca tine. Am vazut un “climat pozitiv” in legatura cu Cosmetic Plant la fetele de pe beauty. It`s important. Vad tot, chiar daca nu comentez peste tot 😛

  • Nu ma mai mira nimic… 🙁

  • Amen la gestionarea feedback-ului negativ! Din ce observ e epidemie nationala. Se confunda feedback-ul negativ cu “hating” (mi scuzi, devreme, does not compute) si reactiile starnite sunt foarte triste. In Romania, de cele mai multe ori se impune regula “kiss my ass or GTFO”.

  • Da, asa e, nu e vorba de hating (eu vorbesc aici d p v d al meseriei mele – calitatea produselor, relatiile clienti din magazin, colaborare PR). E vorba ori de produse care nu mi se potrivesc, desi sunt alese pt tipul meu – deal with it, da-mi alternative, e vorba de client service neadecvat – revanseaza-te, nu o lua personal, e vorba de oameni raniti in orgoliul profesional, din spatele PR-ului – nu cu omul am ceva, ci cu felul in care-si face treaba. Repara asta, recastiga-ma si totul e in regula. La noi nu se stie de asa ceva.

  • Joice, asa e, mai bine te astupa decat sa primeasca comments negative. se ascund cu capul in nisip. bine, la cat e de desteapta si competenta aia de la sephora, probabil nu stie nici sa isi puna un filtru care sa ii rimita alerte cand se publica ceva se sephora in ro.